Followers

Pages

Subscribe

Wednesday, November 24, 2010

Rahsia Alam Hitam (Kelahiran Mufrad)--Zehann Ur Rakhie

Pekan Ilmu Publications
RM25.90
ISBN: 983-2567-73-4
653 halaman

Blurp:
Tengah malam akhir kurun ke-15, sebuah kapal dari tanah Jawa telah masuk berlabuh di pelabuhan negeri Kedah. Dari kapal itu muncul sesusuk tubuh lelaki yang melompat tinggi dan mendarat kemas di jeti. Tiada sesiapa pun yang dibaawanya....

Di tengah istana legap dia berdiri, menyeru rintih dunia yang sepi, tiada insan yang sanggup lagi...berpaling diri yang terus merugi, serta dendam yang berapi-api.

"Oleh itu anak-anakku, curilah dia satu demi satu akan wajah yang tertipu, helahnya terselindung, di balik waktu, dunia samar jadi saksiku.
--Lembaran Kitab Hitam

"Kita tidak akan selamanya kalah dan mereka tidak akan selamanya menang."
--Laksamana

****
Novel pertama dalam dwilogi Rahsia Agenda Alam Hitam (RAAH) ini mengisahkan mengenai asal usul satu mahkluk yang dinamakan Vamprha. Ia bermula dengan kisah Raja Bersiung yang melarikan diri daripada buruan rakyatnya sendiri. Diberitakan bahawa Raja Bersiung telah mendapat perlindungan daripada Pendeta Tua (Syaitan) lantas mengikat perjanjian untuk menjadi Raja Alam Hitam, yang dapat menundukkan jin dan manusia. Daripada keturunan Raja Bersiung, maka lahirlah mahkluk-makhluk aneh yang dipanggil Vamprha, mahkluk durjana yang memakan darah manusia.

Pada penghujung kurun ke-15, Radin Mas Gurana, keturuna Raja Alam Hitam tiba di Tanah Melayu. Dengan kemunculannya, manusia jadian berkepala anjing mula mengancam ketenteraman penduduk. Kiai Jamal bersama sahabatnya Syeikh Ibrahim serta orang-orang suruhan mereka, Taha Jati dan Saliman berhempas pulas menewaskan manusia jadian ini.

Pada masa yang sama, Raden Mas Gurana sedang mencari calon yang sesuai bagi melahirkan keturunannya. Dan seorang gadis cantik bernama Sari yang berasal dari Kampung Lubuk Gua telah menjadi pilihannya.

Ketika keganasan ahli-ahli kepala anjing makin meruncing, Wan Sallehuddin telah menyerahkan kitab hitam yang menjelaskan asal-usul pergerakan Alam Hitam kepada Kiai Jamal. Dalam kitab itu menceritakan bagaimaa pengaruh Alam Hitam telah tersebar ke seluruh dunia termasuk ke dunia Eropah dan Asia Barat. Menurut Wan Sallehuddin, kitab itu perlu diberikan kepada warisnya yang berhak. Menjadi tugas Kiai Jamal menjaga kitab itu dan menyerahkannya.

Disebabkan penentangan yang diterima daripada penduduk kampung semakin meruncing, Raden Mas Gurana telah bertindak menculik Sari. Keturunannya hanya boleh lahir sekiranya gadis itu dalam keadaan uzur. Sebaik sahaja mengetahui akan niat hitam Raden Mas Gurana, Sari mencari jalan supaya niat Raja Alam Hitam itu tidak termakbul. Dengan kebijaksanaannya, dia berupaya memperdayakan Raden Mas Gurana.

Kiai Jamal dan orang-orangnya berjaya menyelamatkan Sari dari gua yang didiami oleh Raden Mas Gurana dan pengikut setianya, Qaruth. Tidak lama kemudian, Juan Kilaninta dari benua Eropah muncul mencabar kekuasaan ayahnya, Raden Mas Gurana. Juan Kilaninta berjaya membunuh Raden Mas Gurana dan menjadi Raja Alam Hitam seterusnya.

Sari telah hamilkan anak Raden Mas Gurana. Dia dihalau oleh keluarganya dan kemudiannya diselamatkan oleh Syeikh Ibrahim. Akibatnya orang-orang kampung telah memulaukan keluarga Syeikh Ibrahim kerana melindungi Sari yang hamilkan anak puaka. Sari meninggal dunia setelah melahirkan seorang anak lelaki yang diberi nama Sulaiman Syah, yang kemudiannya ditukar kepada Massurya Syah. Bayi itu dibela dan didik oleh Syeikh Ibrahim.

Massurya Syah dikurniakan dengan kekuatan dan kebijaksanaan luar biasa. Dia lebih suka mengasingkan diri dan berkawan dengan orang yang lebih dewasa daripada usianya. Seringkali Massurya Syah diejek dan dibuli. Namun dia tidak pernah melawan. Kematian Syeikh Ibrahim menyebabkan kehidupan Massurya Syah menjadi sukar. Dia terus dibuli dan difitnah oleh penduduk Kampung Lubuk Gua.

Suatu hari ketika cuba menyelamatkan seorang gadis daripada diperkosa, jiwa hitam dalam dirinya muncul dan dia bertindak ganas terhadap sekumpulan penyagak itu. Pada ketika itu, fahamlah dia akan asal usul keturunannya. Massurya Syah keluar dari Kampung Lubuk Gua membawa Kitab Hitam dan mencari Kiai Jamal, seperti yang telah diwasiatkan oleh Syeikh Ibrahim. Massurya Syah telah menuntut ilmu dengan Kian Jamal bagi mengimbangi kuasa Alam Hitam yang ada dalam dirinya. Massurya Syah turut berguru dengan seorang lelaki yang dipanggil Laksamana (Hang Tuah?) bagi mendalami ilmu persilatan. Selesai berguru, Massurya Syah mula mengembara menewaskan kejahatan Alam Hitam di sepanjang perjalanannya. Dia juga turut mencari beberapa helai lembaran kitab hitam yang hilang. Pencariannya membawa Massurya Syah sampai ke England.

Setelah memperoleh lembaran itu, Massurya Syah pulang semula ke Tanah Melayu dan melengkapkan catatan di dalam kitab hitam mengenai pengembaraannya menyaksikan kekuasaan Alam Hitam.

Ajinomoto kami:
Gaya penulisan dalam novel ini menyerupai gaya penceritaan hikayat yang telah diolah supaya kelihatan moden. Nada penceritaannya seperti membaca buku-buku sejarah lama, tetapi memang menghiburkan. Bagi kami yang menggemari kisah-kisah mistik, bukan cerita hantu seperti cerita Tamar Jalis, novel ini memang tidak patut dilepaskan. Walaupun ia mengungkap kisah spesis hantu seperti puntianak jantan (vampire) dan anjing jadian, persembahannya tidak nampak seperti membaca kisah hantu-hantu Melayu yang biasa kita dengar semasa kecil. Tambahan pula, pembaca sering diingatkan dengan kekuasaan dan kebesaran Allah. Lantaran asal usul Rahsia Alam Hitam ini dikatakan hasil perjanjian antara Syaitan (pendeta tua dan Qaruth) dengan Raja Bersiung. Dalam dunia Melayu, nama Raja Bersiung memang tidak asing lagi.

Dia Drakula alam Melayu. Amat menarik apabila penulis mengembangkan mitos vampire ini sebagai berasal daripada keturunan Raja Bersiung yang berasal di selatan negara Thai. Pengaruh dan keturunan Raja Bersiung telah tersebar ke seluruh dunia termasuk benua Eropah dan Asia. Umum sedia maklum, di benua Eropah dan Asia, masing-masing kebudayaan mempunyai mitos vampire mereka yang tersendiri. Perkaitan yang dibuat oleh penulis, kami kira, adalah yang terbaik bagi mewakili alam Melayu. Buat apa nak tiru Barat sedangkan kita memang sudah sedia ada mitos vampire sendiri...hehehe.

RAAH I banyak mempamerkan aksi-aksi lawan antara manusia dengan hamba syaitan. Turut dipaparkan ialah sikap dan kelemahan orang Melayu apabila ditimpa musibah mistik. Mereka lebih cepat mempercayai bomoh dan pawang daripada mempercayai kekuasaan Allah. Seringkali mereka memulaukan apa yang tidak mereka fahami dan tidak pula berusaha mahu memahaminya.

Verdik:
3.5 daripada 5 bintang




4 comments:

7th Angel said...

kepada sesiapa yg ingin mendapatkan novel ini, boleh beli daripada kami...hehehe. kami baca, kami kumpul dan kami juga jual.

awekslumber said...

wa punya buku ada MAKHLUK pinjam dan tak pulang2kan so now nk beli balik ada stok lagi tak? dah lama nie mencari novel nie.. i nk both 1 & 2 ada tak? gapura tu pun ada tak?

7th Angel said...

aweks...leh emel pd kami awak punya details ke seraelya@gmail.com. kami ada semua stok novel zehann.

Thangorodrim Spirit said...

post ni dah 3 tahun sudah, tapi nak tanya jugak la, ada lagi jual ke novel ni?

Post a Comment